Warning: foreach() argument must be of type array|object, bool given in /customers/d/5/0/skolekammeraten.dk/httpd.www/forum5/mods/replace/replace.php on line 17 Skolekammeratens Fora ::         100 års Jubilæum :: Jubilæet !!!
        100 års Jubilæum : Ø.S.
Gå til tråd: ForegåendeNæste
Gå til: ForumlisteEmnerNyt emneSøgLog ind
Jubilæet !!!
Indsendt af: Tove (Moderator)
Dato: 26/02-06 14:46

Tiderne skifter - nye folk nye skikke
Om det er bedre?
Jeg har på sidelinien fulgt debatten for og imod afholdelse af 100 års jubilæet enten den 1. april eller engang i august.
Rystet lidt på hovedet - for jubilæumsdagen kan vel ikke blot rykkes rundt. Et 100 års jubilæum finder naturligvis sted på 100 års dagen for tilblivelsen - d.v.s. den dag ØstrigsGades Skole officielt blev ØstrigsGade skole, nemlig 1. april 1906.

Noget andet er festligholdelsen af et sådant jubilæum.
Det vil være naturligt at den officielle fejring med gamle lærere, gamle elever, skolebestyrelser, nuværende lærere, elever holdes den 1. april eller i tæt tilknytning til denne dag. Det virker ulogisk, at fejre en person, en mindedag, et jubilæum eller en fødselsdag på et meget senere tidspunkt end de faktisk forhold tilsiger.

Men nu er vi i den situation, at tiderne har skiftet -hvorfor en institution som ØstrigsGades Skole ikke længere spiller den alt afgørende rolle i folks bevidsthed og daglige liv, som skolen gjorde for blot 25 år siden.

På den baggrund - at tiderne skifter - er dette skismas opstået - vi gamle eller en del gamle :-) har indtil set ØstrigsGades Skole som noget helt særligt -set ØstrigsGades Skole´s særlige "sjæl" og derfor naturligt "levendegjort" skolens jubilæum, som man fejre en kær slægtning eller en god kollega.

Tiderne skifter...............
Og det er da forståeligt om end beklageligt, at de nuværende brugere, lærere og elever, tænker i pædagogikkens navn og det praktisk i tilrettelæggelsen af skolens jubilæum - ja og for den sags skyld må vi ikke glemme - budgetterne.

Forskellen på før og nu er ikke kun tiderne skifter, men økonomien og hjerteblodet skifter.

Frivillige hænder hjalp i forgangne tider - skolen var lokalsamfundets base - i dag er det en institution på linie med mange andre.

Jeg vil derfor ønske ØstrigsGades Skole tillykke med 100 årsdagen den 1. april og håbe at der i forbindelse med festligholdelsen i august 2006 vil blive draget gode minder frem om skolens historiske betydning for lokalsamfundet og så vil jeg lade være med at ærgre mig over, at det ikke lykkedes at forene alle gode kræfter om et 100 års jubilæum i pagt med både nutid og fortid.

bedste hilsner
Tove Schjellerup Bundgaard, Aabenraa
tidligere Jørgensen født i Hessensgade i 1952

Gå til: ForumlisteEmnerSøgLog ind
Desværre kan kun registrerede brugere skrive i dette forum.