Warning: foreach() argument must be of type array|object, bool given in /customers/d/5/0/skolekammeraten.dk/httpd.www/forum5/mods/replace/replace.php on line 17 Warning: foreach() argument must be of type array|object, bool given in /customers/d/5/0/skolekammeraten.dk/httpd.www/forum5/mods/replace/replace.php on line 17 Warning: foreach() argument must be of type array|object, bool given in /customers/d/5/0/skolekammeraten.dk/httpd.www/forum5/mods/replace/replace.php on line 17 Skolekammeratens Fora ::         100 års Jubilæum :: Forslag og ideer ??
        100 års Jubilæum : Ø.S.
Gå til tråd: ForegåendeNæste
Gå til: ForumlisteEmnerNyt emneSøgLog ind
Gå til side:  Foregående123
Aktuel side:3 af 3
Re: Forslag og ideer ??
Indsendt af: Kim Laursen (---.ds1-ksa.adsl.cybercity.dk)
Dato: 23/01-06 13:09

Kære Alle

Lad mig starte med, at beklage den negative reaktion, det har ikke været min hensigt, at fornærme eller genere nogen.

Dernæst vil jeg for god orden skyld oplyse, at min kilde er Viceiinspektør H. Hansen Damgaard´s artikel på denne hjemmeside (for som flere har regnet ud, så var jeg ikke til stede), her et lille uddrag af artiklen:
-for først den næste Dag skulde Indvielseshøjtideligheden foregaa. Den blev dog ikke særligt imponerende. Børnene samledes i Gymnastiksalen, hvor Skoledirektør Bauditz holdt en kort Tale til dem og endte med at sige: »Kan i saa raabe et Hurra for eders nye Skole?«

Det er ikke min påstand, at vi har mere ret end andre, og det var nok et retorisk spørgsmål, om de havde tænkt det igennem. Det var nærmere en konstatering af, at "fødselsdagen" ikke var en bestemt dato, vi til evig tid følte os bunden af, og ud fra historien mener vi, det bør være en anden dato end den 1/4.

Afslutningsvis vil jeg tilslutte mig Torbens opfordring, og ikke indgå mere i debatten om datoer, samt undskylde for eventuelle gramatiske og/eller stavefejl, jeg har aldrig selv gået på Østrigsgades Skole og kun fem år i folkeskolen, men jeg går ud fra, at inteligente folk som jer kan forstå meningen.

Med venlig hilsen
Kim Laursen

Re: Forslag og ideer ??
Indsendt af: Anette Tholstrup Fredsbo & Poul Erik (---.bynxx17.adsl-dhcp.tele.dk)
Dato: 23/01-06 21:50

Der skal ikke herske tvivl om enigheden i kritikken af, at jubilæet ikke markeres på sin rette dato. Det er en uhøflig gestus til fortiden, der i bedste fald kun kan undskyldes med for sen erkendelse af de historiske fakta eller deres betydning.

Der har i nyere tid ikke været afsat mange ressourcer til fortiden, og skolepersonalet har haft en vigende homogenitet, hvor ansættelsen for den enkleste blot er blevet et job i rækken frem for et kald der varede livet ud. Om det så kan godtages som forsvar for den aktuelle fejldisposition må være op til den enkelte at bedømme.

På den anden side er det en fejl der næppe lader sig rette nu, og som det derfor syntes nytteløst fortsat at debattere - selv om fejlen skæmmer historien fælt, når den skal genfortælles om 25-50-100 år.

Større åbenhed og langt bedre information kunne, om ikke have undgået, så afdæmpet kritikken, hvis heftighed åbenlyst er kommet bag på beslutningstagerne. Det skal siges til Torben Vorstrups ros, at oplysningsniveauet siden hans tiltræden er hævet væsentlig over den tidligere totale mangel. Alligevel er det forbigået opmærksomheden, at der er blevet afholdt 99 års fødselsdag i forbindelse med skolens nye værkstedsområde blev indviet 27. august sidste år. Det fremgår heller ikke af referatet, ligesom Torben Vorstrup selv tidligt nævner jubilæumsdatoen 1. april. Det er vanskeligt at tro, at beslutningen om jubilæets udsættelse var taget den gang, men at knappe ressourcer og tidnød - i den bedste mening - har fostret ideen om at slå jubilæet sammen med det succesfyldte arrangement i august. Hvis det havde været udmeldingen, så havde der måske været en bredere forståelse for dispositionen.

Ingen af debattørerne har vist regnet med at blive bespist på skolens regning, tværtimod har det jo været almindeligt, at arrangementer af den art skæppede særdeles godt i elevfonden, som gamle elever historisk set altid har været villig til at støtte - ja, som de i skoleforeningen jo er initiativtager til. Det vil derfor være rimeligt, at gamle elever i det mindste informeres om de nye tilstande, der herske på deres gamle skole. Vi skal i den forbindelse gøre opmærksom på, at vore 500 brugere kun udgør en mindre del af potentialet, og der derfor fordres et medie med større udbredelse til at dække behovet for information.

Anette & Poul Erik.

Webredaktionen
Anette & Poul Erik

Gå til side:  Foregående123
Aktuel side:3 af 3

Gå til: ForumlisteEmnerSøgLog ind
Desværre kan kun registrerede brugere skrive i dette forum.