Re: Forslag og ideer ??
Indsendt af:
Anette Tholstrup Fredsbo (---.ds1-ksa.adsl.cybercity.dk)
Dato: 17/01-06 22:45
Hej Kim
Du har da fuldstændig ret i din indledende sætning: Søg og du skal finde !!!
Jeg ved bare ikke, hvor du eller din ”meget pålidelige” kilde har søgt ?????
Straks efter at have læst dit indlæg, fandt jeg jubilæumsskriftet fra 75 års jubilæet i 1981 frem, som jeg har gemt som et kært minde om et formidabelt jubilæum i dagene 25. marts til 4. april 1981 (11 dage !!!), hvorfra jeg kan citere:
”Østrigsgades Skole begyndte sin virksomhed den 1. april 1906, men da skolebygningen på dette tidspunkt ikke var færdig, anbragtes drengeklasserne i filialskolerne i Frelsens Arbejdshus, Prinsessegade 7, samme sted var nogle af pigeklasserne, og resten af disse fandtes dels på Øresundsvejen drengeskole, dels i den gamle Sundbyøster Skole på Øresundsvej.
Efter sommerferien - den 13. august 1906 - fandt indflytningen i skolebygningen i Østrigsgade sted.
Ø.S.: 1. april 1906 - 1180 elever.” Citat slut.
Og ved et simpelt opslag på Skolekammeraten, som I jo har adgang til, kan I i jubilæumsskriftet fra 25 års jubilæet i 1931 læse følgende, citat:
”1ste April holder Østerrigsgades Skole Fest, idet det da er 25 Aar siden Skolen begyndte sin Virksomhed. Mange Tanker vil vel i Dagens Anledning finde Vej til den kendte, røde Bygning og Mange Minder dukke op om Livet, der har rørt sig inden for dens Mure.
Selve Bygningen var iøvrigt, som det saa ofte gaar, ikke færdig i rette Tid, hvorfor Udtrykket »aabnede sine porte« maa gemmes til efter Sommerferien.” Citat slut.
Så jeg må give Jonas fuldstændig ret: Det er IKKE en bygning der skal fejres, men en skoles OPSTART for præcis 100 år d. 1. april 2006 !!!!! At der så også dengang forekom forsinkelser i byggeprojekter, er da ikke noget alibi for at flytte en 100 års dag !!!!!
Mht. at der kun er kommet et enkelt forslag fra ”gamle” elever om en jubilæumsavis, så KUNNE det MÅSKE hænge sammen med, at ”gamle” elever ikke får adgang til at deltage i den officielle fejring af deres go’e gamle skole ?!?!?!? Hvor skulle motivationen komme fra ??? Man vil da gerne se sine ideer ført ud i livet !!! Men det skal åbenbart ikke være os gamle elever beskåret !!!
Til slut vil jeg da kraftigt opfordre jer til snarest og hurtigst muligt at melde officielt ud, at Ø.S. IKKE holder sin fødselsdag på sin fødselsdag d. 1. april. F.eks. i Amagerbladet.
Der er adskillige gamle elever, der stadig tror og stensikkert regner med, at der bliver holdt jubilæum i dagene omkring 1. april 2006. Nogle så ”gamle”, at de har oplevet både 25, 50 og 75 års jubilæerne i dagene omkring 1. april !!! Se bl.a. Amagerbladet d. 17 januar side 6, hvor Kitty citat ”synes, at det kunne være sjovt at mødes med sine gamle klassekammerater i forbindelse med skolens 100-års jubilæum 1. april i år.” Citat slut
Her til slut kunne jeg da godt tænke mig at spørge: Hvad var det nu lige, der ikke var så festligt ved indvielsen ????? Jeg ka’ ikke huske det !!! Ka’ du ???
Trods alt kjærligst
Anette
Kjærligst
Anette